Logotyp SłówkaAngielski.pl
Email:   Hasło:  
Zarejestruj się / Przypomnij hasło  Zapamiętaj   

O co chodzi?

  1. poznawaj nowe słówka angielskie
  2. rozmawiaj swobodnie w najpopularniejszym języku świata
  3. zdobądź pracę na jakiej Ci zależy!

Jak to działa?

  1. zapisujesz się poniżej
  2. co drugi dzień na twoją skrzynkę pocztową otrzymasz lekcję zawierającą 3 nowe słówka angielskie oraz przysłowie lub idiom
  3. po każdych 15 lekcjach (czyli ok. miesiąca) otrzymasz podsumowanie zawierające wszystkie słówka z 15 lekcji, a następnego dnia możliwość sprawdzenia się w krótkim teście ze słówek (jeśli będziesz chcieć oczywiście- testy są dla Ciebie)






Zgadzam się z Polityką Prywatności

Super efektywny sposób zapamiętywania słówek – fiszki

Dlaczego akurat fiszki? „Przecież ich zrobienie zajmuje masę czasu,” powiecie. Poniżej pozwolę sobie jednak przedstawić korzyści płynące z korzystania i robienia samodzielnie fiszek.

Zachęcam do tworzenia fiszek samodzielnie niż kupowania ich w księgarni lub drukowania na komputerze. Może się to wydawać żmudną i czasochłonną pracą, jednak już podczas zapisywania słówek na karteczkach, zaczynamy zapamiętywać i kojarzyć słówka. Załóżmy, że mamy do nauki 20-30 słówek. Bierzemy tekturkę (lub po prostu kartkę) i tniemy ją na małe prostokąciki lub kwadraty (ok. 4/5cm). Te małe kartoniki służą jako podstawa naszych fiszek. Przykład fiszki Najlepiej, żeby były wykonane z materiału trwalszego i twardszego niż zwykłą kartka papieru, wtedy będą służyć nam dłużej. Na każdym kartoniku zapisujemy po jednej stronie słówko po angielsku, a po drugiej stronie słówko po polsku. Warto również zapisać sobie wymowę, zwłaszcza trudniejszych słów, tak aby przy powtarzaniu od razu pamiętać, jak dane słówko powinno brzmieć. W przypadku innych języków niż język angielski, jak na przykład język niemiecki, francuski czy łacina, warto zapisać sobie również rodzaj rzeczownika. Można również zamiast fiszek dwujęzycznych tworzyć fiszki jednojęzyczne, na przykład po jednej stronie zapisując rzeczownik w języku niemieckim, a po drugiej stronie jego rodzajnik, czyli po jednej stronie zapisujemy np. ‘Zimmer’ a po drugiej ‘das’. Za pomocą fiszek możemy się również uczyć tzw. phrasal verbs czy kolokacji: z jednej strony zapisujemy ‘_____ up with’ i ‘znosić’, a po drugiej: ‘put’. Przykład kolokacji: jedna strona: ‘to have in _______’, druga strona: ‘common’ oraz ‘mieć coś wspólnego’. Fiszki można także wykorzystywać w nauce innych dziedzin, między innymi historii czy chemii – wówczas po jednej stronie będzie zapisana data, a po drugiej odnoszące się do niej wydarzenie, lub po jednej stronie nazwa związku lub pierwiastka, a po drugiej jego wzór lub symbol chemiczny. Widać zatem, że fiszki mogą mieć szerokie, nie tylko językowe, zastosowanie.

Gdy fiszki są gotowe, warto stworzyć dla nich pudełko lub kartonik, najlepiej z 3-4 przegródkami. W jednej przegródce znajdą się słówka całkowicie nowe, w drugiej słówka już poznane, ale w dalszym ciągu wymagające powtórki, potem słówka, które sprawiają nam wyjątkową trudność w zapamiętaniu, a na końcu słówka, które pamiętamy już doskonale i tylko od czasu do czasu wymagają zerknięcia. Słówka trzeciej kategorii można również połączyć z pierwszą – słówko trudne do zapamiętania może ciągle wydawać nam się jak nowe. Pudełko na fiszkiDzięki takiemu pudełku, nasze fiszki zawsze będą znajdować się w jednym miejscu oraz będziemy mieli jasny obraz tego, co już umiemy, co wciąż sprawia nam trudność, a co jest zupełnie nowe.

Korzystanie z fiszek niesie ze sobą więcej korzyści niż uczenie się słówek z zeszytu. Po pierwsze, ucząc się słówek z zeszytu, mamy tendencję do zapamiętywania kolejności zamiast znaczenia i brzmienia słówek w obu językach. Po drugie, ucząc się z zeszytu trudniej uczyć się słówek w drugą stronę (np. z polskiego na angielski). Możemy wprawdzie zakryć ręką kolumnę ze słówkami po angielsku, ale wtedy, w związku z powyższym, istnieje niebezpieczeństwo, że zapamiętamy kolejność słówek tylko w tym kontekście, a gdyby przyszło do napotkania słówka w tekście lub chęci jego użycia w rozmowie, mielibyśmy już znaczne trudności. Ponadto czasem patrząc na kartkę ze słówkami wydaje nam się, że już wszystkie słówka z niej pamiętamy. Ale co jeśli na stronie znajdą się 2-3 wyrazy lub zwroty, których nie zapamiętaliśmy? Gdyby były one zapisane jako fiszki, trafiłyby osobno jako słówka nowe lub trudne do zapamiętania, a tak giną między innymi słówkami. Dzięki korzystaniu z fiszek, możemy układać słówka w dowolnej kolejności. Nieraz okazało się, że po przetasowaniu fiszek, gdy słówka znalazły się w innej kolejności, było mi trudniej odtworzyć polskie znaczenie lub angielskie słówko – jest to bardzo dobry sprawdzian na trwałość zapamiętania. Fiszki mogę również odwrócić stroną z języka angielskiego na polski lub polski na angielski. Fiszki zapewniają znaczną swobodę. Można na przykład mieszać słówka z jednego działu z tymi z innego, grupując je na łatwe i trudne do zapamiętania.

Jak korzystać z fiszek? Ucząc się słówek za pomocą fiszek, zazwyczaj najpierw ustawiam je stroną z angielskiego na polski i uczę się słówka jednego po drugim, odkładając słówka z początku na koniec kupki. Proces ten należy powtarzać tak długo, aż nie poczujemy, że zaczynamy pamiętać i kojarzyć słówka. Potem należy przetasować fiszki, tak aby zostały ułożone w innej kolejności. Unikniemy wówczas zapamiętywania kolejności słówek zamiast znaczenia. Następnie przewracamy fiszki kolejny raz, ale tym razem słówka, których odtworzenie z pamięci nie sprawia nam już żadnego problemu, odkładamy na bok. W ręce zostają nam tylko te słówka, które sprawiają nam najwięcej kłopotu. Kolejno eliminujemy zapamiętane słówka. Gdy już czujemy, że słówka zapadły nam w pamięci stosunkowo dobrze, warto znów wziąć wszystkie fiszki do ręki, ale teraz odwrócić stronę języka, czyli jeśli najpierw uczyliśmy się z angielskiego na polski, teraz odwracamy na stronę z polskiego na angielski. Może nas wtedy spotkać niemiła niespodzianka! Nie raz gdy odwracałam stronę językową, miałam wrażenie, że nic nie wiem i uczę się słówek od początku.

Fiszki, dzięki temu że są małe i poręczne, można wziąć ze sobą wszędzie. Na przykład możemy wziąć stosik fiszek i włożyć do kieszeni płaszcza, a potem w dowolnej chwili, czy to jadąc tramwajem, pociągiem, czy czekając w poczekalni, możemy je wyjąć z kieszeni i nie marnować bezsensownie czasu na czekanie, ale wykorzystać każdą chwilę na utrwalenie słówek i wzbogacenie języka. Gorąco zachęcam do korzystania z fiszek - przynoszą wiele satysfakcji i dużo lepsze rezultaty niż nauka słówek z zeszytu.

autor: Justyna Ficner

Design by Bartłomiej 'Hx' Trybuła 2009. All rights reserved.