Załóżmy, że idziesz na lekcję lub otrzymujesz z serwisu internetowego dziesięć nowych słówek. Ile z nich pamiętasz na następny dzień? Ile po tygodniu? Ile na końcu miesiąca? Jeżeli nie sięgamy do poznanego materiału, nie powtarzamy go, to prawdopodobnie stan zapamiętania tych słówek można by przedstawić następująco:
O co chodzi w tym wykresie? W pierwszy dzień idziemy na lekcję nie mając żadnych wiadomości. Otrzymujemy wtedy porcję materiału, czyli nasze umowne dziesięć słówek – najwyższy punkt na wykresie. Na następny dzień (Dzień 2) pamiętamy już tylko połowę z tego (np. pięć z dziesięciu słówek). Po tygodniu pamiętamy co najwyżej dwa słówka, a na końcu miesiąca naszą wiedzę można by porównać ze stanem wyjściowym z dnia pierwszego. Jak zatem pokonać tę bezlitosną krzywą zapominania?
Istnieją dwa sposoby na rozwiązanie naszych problemów. Po pierwsze, jest bardzo istotne, jak słówka zostaną zaprezentowane w pierwszy dzień. Im więcej włożymy trudu na początku w zapamiętanie słówka, tym lepiej będziemy je pamiętać. Możemy do tego użyć (opisywanej już wcześniej) wizualizacji czy skojarzeń bądź zapisać charakterystyczne zdania z użyciem danego słówka. Drugi sposób to oczywiście powtarzanie materiału. I chociaż może nie lubimy powtarzać, to jednak tylko to nas może uratować. Co więcej, lepiej włożyć troszkę więcej wysiłku na początku niż później. Wyobraźmy sobie, że zaczęlibyśmy powtarzać słówka w 30 dniu. Wtedy słówka wydawałyby się nam tak samo nowe jak na początku, ponadto prawdopodobnie już dawno zapomnielibyśmy sposób ich prezentacji – musielibyśmy zatem włożyć w ich naukę dużo więcej wysiłku niż kilka godzin lub następnego dnia po lekcji. Wystarczy, że w dniu następującym po poznaniu dziesięciu słówek spędzimy na ich powtórkę 10 minut, przypomnimy sobie z czym kojarzyliśmy te słówka, a nasz stan pamięci słówek będzie równy wartości podczas trwania lekcji! Po tygodniu od lekcji wystarczy spędzić 5 minut na powtórzenie materiału, a w miesiąc po 2-4 minuty! Powtórki służą do wysłania sygnału do mózgu: „Ta informacja jest ważna, pozostaw ją!” W przeciwnym razie natłok informacji, wiadomości i faktów, na które natrafiamy co chwilę, co godzinę każdego dnia spowoduje, że mózg uzna, iż tamte informacje (słówka) nie były istotne i oczyści zajmowane przez nie miejsce na rzecz innych informacji. Warto zatem powtarzać! Im więcej wysiłku i czasu włożymy w zapamiętanie i powtórzenie materiału na początku, tym więcej czasu i wysiłku zaoszczędzimy później. Na przykład zamiast poświęcić 1,5 h w 30 dniu, lepiej poświęcić 10 minut w 2 dniu.
Jak zatem powtarzać? Jednym z najdoskonalszych sposobów powtarzania, jak już wcześniej to opisywaliśmy, jest korzystanie z fiszek. Możemy również po prostu przeczytać słówka z zeszytu, układać zdania ze słówkami, wypisywać słówka dużymi literami na dużej kartce i powiesić ją w widocznym miejscu, dodatkowo robić ćwiczenia z użyciem słówek, czytać książki po angielsku, słuchać angielskich audycji czy programów - możliwości jest wiele. Istnieją również programy komputerowe służące do powtarzania słówek: Supermemo i FullRecall.
Zachęcam zatem, jeśli nie chcesz, aby słówka poszły w las, poświęć 10 minut w ciągu pierwszych 24 godzin po pierwszym kontakcie ze słówkami, a potem choć 5 minut na tydzień, a zobaczysz, że ich stan zapamiętania będzie dużo lepszy!
autor: Justyna Ficner
Design by Bartłomiej 'Hx' Trybuła 2009. All rights reserved.